söndag 31 januari 2010

Design Johanna Ahlard

Bilder av Johanna Ahlard, med tillåtelse av Johanna Ahlard.

Eftersom jag fortfarande har ambitionen att visa andras konst och design här i galleriet emellanåt vill jag ägna det här inlägget åt en designer som jag upptäckte av en slump en kväll när jag gled runt på nätet. Hon heter Johanna Ahlard och designar mönster till tyger, just nu mest till barnkläder, målar och illustrerar. Jag gillar verkligen både färgskalan Johanna använder och hennes formspråk. Det är möjligt att köpa bilder av Johanna för tryck av tavlor, fondväggar, tyg eller webbillustrationer.

Jag tycker att det är spännande att höra vad andra inspireras av och hur de tänker kring sitt skapande så jag passade på att fråga Johanna Ahlard vad som inspirerar henne. Hon berättar:

"Jag tänker mig det mesta i tecknat. Skämt, saker jag ser, det jag hör. Så inspiration får jag hela tiden från allt runtomkring mig. Förr ritade jag inte så barnsligt som jag gör idag, men jag har upptäckt att jag mår bäst av att plocka fram det barnsliga i mig. Så det passar alldeles utmärkt att hålla på med den typen av bilder för jag blir så glad när jag gör det! Jag inspireras mycket av former. Kan till exempel bestämma mig för att något ska vara uppbyggt av mest cirklar och börjar bara rita och har kul och ser vad det blir. Och jag tänker mig ofta personer som djur, och blir peppad att göra mönster eller bilder av det djur jag tänker på. Ett exempel är att jag ser Leif GW Persson som en uggla (bör tilläggas att jag faschineras av honom, hans kunskap och sätt) och blir sugen på att rita ugglor varje gång jag sett efterlyst."

Om ni inte redan har hittat till Johanna Ahlards blogg rekommenderar jag ett besök!

3 kommentarer:

Vardagstugg sa...

En sån där mössa skulle jag gärna ha till min lilla bebis =) Fina saker hon gör!

Hoppas allt är bra med dig!

Kram Annelie

Sara sa...

Annelie: Svar hos Annelie.

Maria E. sa...

Tack för tipset! Vilka fina och roliga mönster hon gör! :)