torsdag 2 april 2009

En bedagad blondin

"En bedagad blondin" 46x55 cm, olja på duk.

"En bedagad blondin", det var morfars kommentar när han såg min Marilyn. Nu är hon färdig, bara ramen fattas.

Jag känner att jag lärde mig massor på att måla den här typen av motiv. Jag fick öva på tekniken. Det var längesen jag verkligen gjorde det. En sak jag konstaterar varje gång jag målar är att det lönar sig att tänka 10 sekunder extra när färgen blandas, så att den inte blir tex för gul eller för röd (jag menar, om man nu har bestämt sig för att man vill ha en viss nyans). Sedan använde jag under hela tiden två penslar. En till mörka nyanser och en till ljusa. Det sparade mycket energi. Det gjorde det enkelt att korrigera små missar på en gång, och lägga ljusa skuggor. Så ska jag göra även i fortsättningen. Jag använde mig både av min skiss och ett foto som referens under hela processen.

1 kommentar:

Linda sa...

Grymt fin!! Som vanligt! Hur stor e den? Ser stor ut. Kram