måndag 2 februari 2009

Tryck på tyg med bläckstråleskrivare

Papper från Clas Ohlson tänkt för textiltryck.

Till vänster syns ett ännu ej faststruket ark och till höger ett färdigt motiv på linnetyg.

Trycket får en lite blank, "plastig" yta.

För ganska länge sedan upptäckte jag att Clas Ohlson säljer papper för tryck på textil. Det kallas "T-shirt Transfer inkjet paper" och fungerar så att man skriver ut valfri bild på pappret i sin bläckstråleskrivare hemma och sedan stryker fast bilden på tyg. Enligt instruktionen på förpackningen uppnås bästa resultat på 100% bomull. Eftersom jag redan hade ett vitt linnetyg hemma chansade jag en smula och använde det. 99 kr kostade en packe med 10 ark. Jag funderar på att sy en kudde till sovrummet av mitt linnetyg.

Senare tillägg: På bloggen Mönsterdesign finns en del att läsa om detta, samt en del länktips. Metoden jag använt kallas visst transfertryck.

8 kommentarer:

Oldandbony sa...

Jag vill ha!! Skulle man kunna specialbeställa till en klänning eller tshirt kanske?

Sara sa...

Absolut! Skaffa den klänning eller tshirt du vill ha så fixar jag :). Kul!

Oldandbony sa...

Kan den vara i vilken färg som helst?

Sara sa...

Det måste vara ett ljust tyg för att trycket ska synas. Såg att det fanns tryck för mörkt tyg också på Clas, men jag vet inte riktigt hur det blir... Kram!

emelie sa...

hur tycker du att kvaliteten blir? jag har testat den typen av "tryck" för längesedan men det blev liksom inte bra.

Sara sa...

Emelie: Det ser bra ut just nu, hela motivet finns med och linjerna är skarpa. Däremot vet jag inte hur det ser ut efter en tvätt. Enligt infon på förpackningen ska det gå att tvätta trycket. Jag brukar inte tvätta fodralen till prydnadskuddarna, så jag tänker att det inte spelar så stor roll. Men trycker man ett plagg är det ju jätteviktigt. Vad hade du för problem med trycket du testade?

emelie sa...

tack!

jag har haft problemet att det gärna spricker... sen är det ju inte alla motiv som passar så bra med den plastiga ytan... men de här tulpanerna passar det ju ganska bra med! funderar att testa på tygväskor kanske.

Sara sa...

Emelie: Jag är inte heller överförtjust i den blanka ytan... Men som sagt, det var intressant att testa. Får se hur trycket åldras, kan tänka mig att det finns risk att det blir sprickor... Egentligen skulle jag vilja trycka för hand, men jag har varken tid eller råd att skaffa sådan utrustning just nu.