torsdag 30 oktober 2008

En liten paus?

Sitter och funderar på om bloggen ska få ta paus en stund. Jag känner nämligen att jag inte hinner uppdatera som jag skulle vilja just nu. Jag har några små bildprojekt på gång, men inget som jag kan visa än, då de består i en bröllopspresent i form av en tavla och en litet porträttuppdrag, också till förutnämnda bröllop. Tavlan kommer nog att ta all min "bildtid" närmsta månaden. De omtalade etiketterna ska ju också färdigställas så småningom. Jag har lämnat in ett gäng små skisser/förslag till min chef, så nu är det upp till henne och mina arbetskompisar att välja. Jag har även varit i kontakt med ett par olika tryckerier, för att ta reda på förutsättningar och praktiska detaljer. Som jag förstår det vill de flesta tryckerier ha original som högupplösta PDF:er. Text är tydligen inte så bra att lägga till i Photoshop... CMYK, RGB, Bitmap, vectorer, färgseparerat, raster, Indesign och Illustrator- jag vill veta allt om detta, men det är förstås inte möjligt just nu. Men att snappa upp nån detalj då och då går ju bra.

Måste slita mig från datorn nu... Mamma kommer snart hit.

Önskar er som läser detta en härlig höstvinterhelg! I morse var marken täckt av ett tunt, tunt lager snö här i Umeå...

5 kommentarer:

emelie sa...

vad tråkigt! jag som just hade hittat hit och allt...

lycka till med alla prepress. det är en hel vetenskap vill jag lova! men jag kan rekommendera dig en bra bok i ämnet. "Grafisk kokbok". Det är typ vår huvudbok på utbildningen. Innehåller det mesta om CMYK, RGB, raster, ICC-profiler och separationer. Fungerar bra som uppslagsverk också...

Oldandbony sa...

Du får ta över vår söta mamma från mig. Lycka till med era planer! Puss

Sara sa...

Emelie: Åh! Ska beställa den ikväll! Mycket tacksam för tipset! Jag kommer nog inte att kunna hålla mig borta helt från bloggen, men vill förklara varför det går så länge mellan inläggen ibland...
Sis: Nu är hon här. Hon är så söt. Nu går vi ut i solen :).

Maria sa...

Synd att du pausar, gillar att se dina bilder och läsa i din blogg. Men jag förstår om du har fullt upp med skolan och diverse kreativa projekt. Har du specifika grafiska frågor kan du alltid mejla mig, inga problem!

Sara sa...

Hej Maria! Har du din mailadress på bloggen? Jättebra att kunna fråga dig :)! Jag har inte riktigt bestämt mig för att pausa, men känner att det finns risk att det kan bli längre än vanligt mellan inläggen en månad framöver. Vill liksom förvarna :). Kram!