fredag 10 oktober 2008

Ekonomnörderi

Huvudet är fullpackat med debet och kredit efter en veckas lektioner i bokföring och i kontering. En replik i en dialog mellan mig och klasskamrat på lektion kunde låta såhär:
"Ja! Nu förstår jag! Om vi tar pengar från kassan och sätter in på banken blir det ju mindre pengar i kassan och mer på banken!"
Vilket framsteg för logiskt tänkande! Vi var verkligen tvungna att resonera så, för att förstå vad vi gjorde. Jag har arbetat en del med konteringar förut, men aldrig riktigt förstått vad jag gjort, och varför. Men nu lättar dimman, och det är en skön känsla.
När jag var liten skrev jag en dikt om att lära sig nya saker. Jag tänkte mig att okunskapen var ett hinder i form av ett högt stängsel. Ju högre jag klättrade på stängslet, desto mer kunde jag se av landskapet på andra sidan. Så nu är jag halvvägs på konteringsstängslet.

1 kommentar:

emelie sa...

ekonomi är verkligen inte min grej. var på information från skatteverket idag om att starta eget. herregud. hur ska man reda ut det?