tisdag 22 juli 2008

Farfar nu och farfar då

A tribute to grandpa i tusch (2008) och i blyerts, från ett foto när farfar var ung (2003)

Min kära farfar måste nog vara den person jag tecknat av flest gånger. Den övre bilden gjorde jag nu i sommar. I verkligheten är han både smalare och mer välkammad. Och inte tillnärmelsevis så svart runt ögonen! Min farfar spelar dragspel, är intresserad av fåglar och har varit gift med min farmor i 54 år. Det är så spännande att höra dem berätta hur de träffades! Och om "förritiden" överhuvudtaget. Den tiden när Holmsund mest bestod av skog och slingrande stigar och en liten, liten kiosk dög att förvandla till en stuga. (Allt spelas upp som en sepiafärgad film i mitt huvud.) Det var fattigt och enkelt och bilfritt. Det var spark och tält och tåg. Och danser där orkestrar spelade "bitar"... Så annorlunda!

Här är en bild av farfar som jag har visat förut. Min personliga favoritfarfarbild.

2 kommentarer:

konst-iga_tankar@hotmail.com sa...

Det är alltid så kul att kolla in här och se vad du gör, du är så himla duktig och kreativ. Som sagt, själv har jag en liten "svacka" men känner att det kliar lite i fingrarna nu. Har dock inte tecknat av mitt kök ännu ;-) men det kommer.
Ha en härlig fortsatt sommar och keep up the good work!
Kram
/Nadja

Ihhh sa...

Svackor är nog oundvikliga tyvärr :(. Tur att det brukar börja klia av skaparlust i fingrar och huvud efter ett tag igen, om man bara tar ett litet uppehåll... Jag ser fram emot att få se ditt kök nån gång! Hade tänkt rita mer från mitt kök, men har inte blivit nog sugen än... Detsamma om sommaren och the good work! Kram