fredag 16 maj 2008

Testakvarell i testram

Testakvarell i IKEA-ram.

Ger billigt akvarellpapper från Clas Ohlsons ett oundvikligt skrövligt resultat? Det kanske är så. Jag vet inte så mycket om akvarellpapper... Måste läsa om det i min "konstnärshandbok".

Köpte en liten roller i skumgummi på Clas igår och rollade kanterna på mina galleridukar vita med akrylfärg. Funkade kanon och torkade på fem minuter. Jag är stammis på Clas O. Kom att tänka på att det nog är enda butiken jag är stammis på. Förutom Ica då. Och möjligtvis Apoteket.

Du som läser, ha en riktigt skön helg!

12 kommentarer:

Tina sa...

Härlig sida. DEnna kommer jag definitivt besöka fler gånger. Kul att läsa om personer med samma intresse som en själv. Toppen!

Mia sa...

Va fint! Har 2 sådana ramar liggandes här hemma.. kanske också skulle måla om? För dina va svarta va? Jag har erfarenheten att ju tjockare akvarellpapper desto mindre chans för skrynkling.. Men det är svårt att trycka på för tjockt papper också. Dilemma. :)

Margareta, Holmsunds blommor sa...

Gillar verkligen din konst. De här staplade möblerna är toppen;) Har du någon historia kring det? Synd med skrövlet, finns säkert olika kvaliteter.
PS. Finns mycket pelargoner kvar ännu.

Ihhh sa...

Tina: Du är jättevälkommen! Ska kika in hos dig me!
Mia: Det är inte ramarna på bilden jag målat... Förstår att det verkar så på texten. Förlåt :). Ska nog satsa på ett tjockare bättre papper. Ska inte trycka så det blir nog bra!
Margareta: Det gläder mig! Hoppas pelargonhelgen blev succé.

Elise sa...

Om akvarellpapper. En variant för tunna papper är att fukta, tejpa upp på typ träskiva, låta torka (om man inte ska måla på blött papper förstås), måla, låta torka, och sen ta loss. Häpp! det håller sig slätt.

Och jag gillar också dina möbeltavlor. Hur gör du oljevarianten? Olja först och sen konturer i tusch när oljan torkat?

Ihhh sa...

Elise: Tack för hjälpen! Hade tejpat upp men missade första fuktningen och torkningen. Underbart att få bra råd.

Ang möbelmålnigarna: Ja, jag ritade upp motivet först, målade sen bakgrunden. När den var torr fyllde jag i konturerna med tusch ett varv till, för att få dem riktigt svarta.

Maria E. sa...

Åh, gillar verkligen dina staplade möblerbilder. :) Har inget Clas O i stan men är jag i Malmö brukar jag passa på...

carra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
carra sa...

Jag köper alltid 300 gr akvarellpapper i block (klistrat i fyra kanter), även om det är dyrare än de papper man kan köpa på t.ex. CO. Min vän J som introducerade mig i akvarellvärlden gav mig ett gott råd: Det är bättre att misslyckas på ett bra papper än att lyckas på ett dåligt... ligger mycket i det.

Men annars kan man ju spänna upp dem, som Elise beskrev. Man kan också prova att försiktigt stryka på det buckliga papperet på baksidan, förutsatt att man har något emellan som skyddar. Det finns bra tips på sådant i handböcker om akvarellmålandet.

Jag är också stammis på CO, köper mina dukar där.

Kram,
Carra

Anne (anness) sa...

Oj, det blev ju jätte fint!

Ihhh sa...

Tack för alla hjälpsamma kommentarer! Guld värt.
Maria: Vad roligt!
Carra: Vilka kloka ord från din vän J. Så sanna. Ska ta dem till mig! Genast! Kram
Anne: Tack! Kommer snart att beställa en bild av dig :). Lön på fredag :).

Annika sa...

Jättefint!