måndag 18 februari 2008

Photoshop

Jag sitter alltså och snörvlar och försöker lära mig Photoshop. Det går i alla fall framåt om man säger så! Nu kan jag beskära och markera och färglägga, eller ja, jag har i alla fall lyckats lägga en svart bakgrund bakom dessa två motiv. Blir intressant att se hur det ser ut mot galleriets svarta "vägg". Har även fått en mycket vag uppfattning om hur det här med lagren fungerar. Åh vad jag älskar att lära mig nya saker! Hoppas bara att jag minns hur man gjorde nästa gång jag ska använda Photoshop...

Ser man på... Den svarta färgen ser brun ut. Misstänkte att det kunde bli problem med olika svartnyanser. Finns det nån "standardsvart"? Hur bär man sig åt för att få samma nyans, om man nu vill det? Det kanske bara är att prova sig fram? Nån där ute som vet?

Nu ska jag kurera mig.

3 kommentarer:

Mia sa...

Grattis, nu är du ett steg på väg! Man lär sig bara man sitter och pillar med det. Den riktigt svarta är den som har färgkod #000000. Om du vill ha samma färg så använder du pipetten som du hittar bland verktygen på vänster sida (alternativt trycker in alt och klickar till när du målar med penseln).

Ihhh sa...

Härligt med tips! Längre svar hos Mia!

Maria E. sa...

Jag brukar köra en svart enligt följande för att få den riktigt svartsvart (i tryck i alla fall): C15 (eller 30), M 00, Y 00 K 100.

Även om det är mycket att hålla reda på så tycker jag att man lär sig mest genom att nöta, testa och prova sig fram på egen hand. Lycka till! :)